#008 | 25 JUNI 2019 | Verslag vloerisolatie actie

Het was 35 graden, de leeuwinnen stonden in de 8e finale. En vloerisolatie is minder populair dan zonnepanelen. We hadden er een hard hoofd in hoeveel mensen er zouden komen. Maar, we hadden tuin, airco, ijsjes en geregeld dat we om 21.00 uur voetbal konden kijken. Uiteindelijk kwamen er ruim 40 mensen naar de bewonersavond over vloerisolatie in het Dominicanenklooster Zwolle. We hebben van de klimaattransitie ene feestje gemaakt.

Met een krik uit de kruipruimte gered
De kruipruimte bleef inspiratie bieden voor sterke verhalen. Lees hier meer kruipruimteverhalen . Zo had iemand een karkas van een postduif uit 1958 gevonden en had één van de aanbieders eens vast gezeten in de kruipruimte. Hij moest met een krik gered worden. We hebben grappen gemaakt over koude en warme voeten, en gevraagd hoe mensen hun koude voeten warm krijgen (pantoffels aan of je partner gebruiken).

Op deze avond konden we ook twee mooie mijlpalen markeren. De nieuwe website is met de wethouder Monique Schuttenbeld gelanceerd, in een bos geveltuinbloemen met de wens dat de website net zo mooi mag bloeien. En we hebben de eerste trofee voor de meest actieve straat van Assendorp uitgereikt aan de de Verenigingstraat. Deze straat had namelijk de actie georganiseerd.

Natuurlijk waren er ook goede inhoudelijke informatie en gesprekken, over de verschillen tussen bodem-, vloerisolatie en vloerrenovatie. Op de minimarkt in de lommerrijke tuin van het klooster heeft Blauwvinger Energie het Hoomdossier geintroduceerd, kon je info krijgen over watertuinen, het Homewarming huiskamerspel en autodelen.

Van het thuisgevoel naar technische maatregelen
Mensen waren blij dat ze naar het klooster waren gekomen want het was binnen 15 graden koeler dan in versteend Assendorp. We wisten meteen weer waarom we het doen, de klimaatcrisis was voelbaar aanwezig. De hittestress maakt het belang van isoleren meer urgent dan een koude winter. Er zijn nu 25 offertes voor vloerisolatie aangevraagd.

De klimaattransitie gaat om veranderingen in het thuisgevoel van mensen, en dat biedt dus veel mogelijkheden om nieuwe betekenissen te geven en de menselijke emotie en beleving bij technische acties te laten zien. Het resultaat hiervan is dat de energietransitie een feestje is en naar meer smaakt. 

Planning vloerisolatie
Je krijgt bezoek aan huis, binnen twee weken ontvang je een vrijblijvende offerte. Bij akkoord zal de uitvoering zo snel als kan, in ieder geval september en oktober plaatsvinden. Voor half augustus aanvragen: voor november gerealiseerd.

Hier kun je de offertes met daarin de contactgegevens vinden van aanbieders voor vloerisolatie.