Verhaal #68 | Naast hun hobby, buurt en werk delen deze buren ook een auto

“Dat kon er ook nog wel bij”

Door: Elea Schoon
Beeld: Natascha van Zaanen

Toen Andrike en Herma elkaar leerden kennen bij zwangerschapspilates, klikte het meteen. ‘We zijn allebei architect, hebben kinderen van dezelfde leeftijd, houden van fietsen en sinds een paar jaar wonen we ook nog eens bij elkaar om de hoek!’ Alsof dat nog niet genoeg was delen ze sinds kort een elektrische auto, samen met nog vijf andere huishoudens. ‘Fijn om niet de ballast te hebben van een eigen auto. Alles wordt voor je geregeld.’ 

We zitten bij Andrike aan de keukentafel in de Pierik. In huis is te zien dat er een architect woont: de kapstok is verstopt achter een onzichtbare deur in de gang, de dames zitten in een mooi vormgegeven vensterbank. Toch heeft het de typische sfeer van een knus, Assendorps huis. Herma, die aan de Hortensiastraat woont, neemt een slokje thee. ‘We maken weleens fietstochten’, zegt ze, ‘Dan fietsen we langs allerlei interessante architectuur.’ Andrike voegt toe: ‘Een trekhaak voor een fietsendrager was dan ook wel echt een must voor de auto.’ 

Betaalbaar elektrisch rijden

‘Een praktische vriendschap’, noemen de dames het gekscherend. Even op een kind passen, een ei lenen, maar ook samen wijntje drinken gaat makkelijk als je bij elkaar om de hoek woont. Iets wat ze ook delen is de wil om duurzaam te leven. Andrike en haar man reden al elektrisch, maar voorheen was dat private lease. ‘Mijn man heeft wat meer met auto’s dan ik, elke twee jaar hadden we weer een andere. Maar private lease is gewoon hartstikke duur.’ Ze heeft het erover met Herma, die nog niet elektrisch reed. ‘Ik wou wel graag elektrisch gaan rijden, maar zelf een elektrische auto aanschaffen is niet te doen.’ Door een artikel over de deelauto’s op het Assendorperplein komen ze op het idee om zelf een groep te gaan starten. 

Voordat de deelauto er stond, moest er nog van alles gebeuren. ‘Voor mij is duurzaamheid het belangrijkst, ook als het niet de goedkoopste optie is om te rijden’, zegt Herma. De mannen waren nog niet direct om. ‘Er moest een hoop gerekend worden.’, gaat ze verder. ‘Maar als je uitrekent wat het kost om een eigen auto alleen al stil te laten staan, kom je ook op een flink bedrag.’
Andrike nam contact op met één van de autodelers van het Assendorperplein. ‘Hij kwam vertellen over zijn ervaringen. Echte ervaringen, zowel de voor- als de nadelen. Dat is heel fijn, dat je een onafhankelijk iemand kan spreken. Uiteindelijk heeft dat gesprek de mannen ook over de streep getrokken.’ 

Met de buurt

Voor een deelauto heb je meer dan twee deelnemende huishoudens nodig. ‘We hebben een flyer gemaakt en overal aangebeld’, vertelt Andrike. ‘Eigenlijk waren veel mensen wel geïnteresseerd. Daarna hebben we een avond georganiseerd. Niet iedereen die naar de avond kwam is uiteindelijk ook aangehaakt, maar met zeven huishoudens hadden we genoeg buren bij elkaar om een eerste auto te laten komen.’ De auto is afkomstig van het bedrijf OnzeAuto. ‘Grappig genoeg noemen de kinderen het ook altijd ‘onze auto’, die naam is goed gekozen’, vertelt Herma. 

De auto, een Hyundai Kona, staat nu bij Andrike in de straat. ‘Hij staat normaal bij de laadpaal, zo’n honderd meter hier vandaan’, vertelt ze. ‘Het went heel snel om hem niet voor de deur te hebben maar een klein stukje verderop, dat is echt geen probleem.’ Het autodelen heeft niet alleen praktische voordelen, maar is ook nog eens heel gezellig. ‘We organiseren binnenkort een borrel met alle autodelers en mensen die interesse hebben. Ook hebben we een appgroep. Als iemand iets in de auto laat liggen of er niet aan toe komt om de auto van de laadpaal af te halen, dan komt dat in de appgroep. Iedereen is heel behulpzaam en de auto wordt altijd netjes achtergelaten.’ ‘Juist omdat het niet anoniem is maar je elkaar kent’, vult Herma aan. 

Minder blik in de straat

De groep autodelers is inmiddels bijna groot genoeg voor een tweede auto. ‘Het zou mooi zijn als de volgende auto wat kleiner is, dat rijdt ook weer zuiniger.’, zegt Herma. ‘Nu hebben we best een grote auto met een grote actieradius. We kunnen 480 kilometer rijden op een volle accu. Dat is fantastisch, maar lang niet altijd nodig.’

Een mooie bijkomstigheid van de deelauto is dat er minder blik in de straten komt. Andrike kijkt naar Herma. ‘Ik geloof er dat er in ieder geval drie auto’s voor zijn ingeleverd? En die van jullie gaat binnenkort weg..’ Voor de kinderen is het niet alleen fijn dat er meer ruimte op straat komt om te spelen, ook vinden ze het heel interessant dat ze een auto delen met andere mensen. Andrike: ‘Ik hoop dat we de kinderen zo ook kunnen meegeven dat je niet alles zelf hoeft te hebben, maar dat je ook spullen kan delen. Dat het, omdat ze ermee opgroeien, normaal voor ze is om te delen in plaats van een uitzondering. 

Heb je ook interesse in een deelauto?

Neem contact op met welkom@50tintengroenassendorp.nl om in contact te komen met de groep bij jou in de buurt!