Is een deelauto rijden goedkoper dan een eigen auto? (Antwoord: ja, vaak wel.)
Het lijkt zo makkelijk: je stapt in je auto en je rijdt naar Amsterdam. Kosten? Hooguit €30 benzine heen en terug. Maar waar je even niet aan denkt: alle andere kosten voor je auto zoals de verzekering, APK, grootonderhoud, en de parkeervergunning. Wat als je dat omrekent naar kosten per kilometer?
De voordelen van autodelen
Assendorper Joost Vlot vertelde me in ons gesprek over zijn ervaringen met autodelen. Het heeft veel voordelen, zoals: je hebt niet onnodig een auto voor de deur staan die je bijna niet gebruikt, je kunt voor hetzelfde geld van een eigen auto in een comfortabelere (elektrische) auto rijden en je draagt bij aan een lagere parkeerdruk in onze mooie wijk. Je hebt geen aanschafkosten, betaalt een vaste prijs per kilometer en hoe meer je rijdt hoe goedkoper het is.
Daarbij deed Joost zijn eigen auto weg en dat geld konden ze toch mooi gebruiken voor o.a. een nieuwe geveltuin. En je kunt het ook gebruiken om bijvoorbeeld te investeren in zonnepanelen. Tijdens dat gesprek beloofde Joost om een rekenvoorbeeld te maken. En aangezien ik geen held ben met cijfers, laat ik dat graag aan hem over. Hopelijk heb jij er ook iets aan.
Kosten per kilometer
Om te beginnen: de ANWB heeft een hoop kennis over de kosten per kilometer voor een personenauto. Zij hebben een berekening vrijgegeven, die aangeeft dat een kleine auto gemiddeld 31 cent kost per gereden kilometer, een kleine middenklasser 43 cent en een normale middenklasse auto 49 cent. De kilometertarieven van Nibud liggen daar zelfs nog boven. Dit is dus inclusief brandstof, onderhoud, verzekering en alle andere zaken die je kunt bedenken als vaste of variabele kosten van een auto.
Rekenvoorbeeld
Joost heeft zelf de proef op de som genomen en bijna vier jaar in een Volkswagen Polo 1.6 gereden uit bouwjaar 1999. Hij had geen afschrijvingskosten, wat vrij uniek is, maar wel logisch gezien de leeftijd van de auto. Hij had normaal onderhoud bij een garage, winterbanden in de winter, brandstof, verzekering en parkeergeld. Een gemiddeld aantal gereden kilometers per jaar van 10.000 geeft dan een prijs van 28 cent per kilometer.
Natuurlijk zijn er mensen die het nog scherper doen, maar een all-in prijs per kilometer (inclusief brandstof!) van lager dan 30 cent is echt een uitdaging. Rijd je ook maar een iets nieuwere of luxere auto, dan zit je daar heel snel overheen. We denken er zelden aan als we in de auto stappen, maar de prijs per kilometer zorgt er dus voor dat een retourtje Rotterdam vanuit Zwolle bijna 100 euro kost.
De kosten van de elektrische eGolf die Joost met zijn mededelers rijdt, is nog geen 30 cent all-in per km. Dat is grofweg gelijk aan de kosten van de oude Volkswagen Polo. Maar hij rijdt wel in een luxe, betrouwbare eGolf van ruim 40.000 euro in plaats van een onbetrouwbare Volkswagen Polo van 1000 euro uit 1999. Daarbij heb je een veel hoger comfort niveau en alle onzekerheid is weg. Autopech? Wordt geregeld door de leasemaatschappij. Schade of zelfs total loss? Idem dito.
Tip: je hebt tegenwoordig ook occasion lease. Dan heb je een private lease regeling van een gebruikte auto die nog steeds heel goed en relatief nieuw is. Voordeel? Nog een lagere prijs per kilometer!
Autodelen maakt comfortabel rijden toegankelijker
Handig dat Joost de cijfers op een rij heeft gezet. Goed dat Mobiliteitsmakelaar Arjan Broer mij met hem in contact heeft gebracht. Lang verhaal kort; een deelauto leasen is goedkoper, je hebt geen onzekerheid over de autokosten, je hebt altijd een (relatief) nieuwe auto beschikbaar en door samen te doen verminder je parkeerdruk. En: hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het wordt. Reden te meer voor mij om serieus op zoek te gaan naar mensen die samen met mij een auto willen delen, of een deelauto willen leasen. Want voor minder geld een betere auto rijden, wie wil dat nou niet?