Dit is deel 3 van de zoektocht ven Evelien naar een deelauto. In eerdere afleveringen legt ze uit waarom ze liever geen tweede auto koopt en hoe het zit met de verzekering als je een auto deelt.
Een positief verhaal over autodelen, daar ben ik naar op zoek. Al snel kom ik terecht bij Assendorper Joost Vlot. Hij deelt al twee jaar een auto en is daar erg tevreden over. Sterker nog: hij promoot autodelen bij iedereen die het maar horen wil. Tijd voor een Zoom-gesprek met fanatiek autodeler Joost.
Hoe ben je ertoe gekomen om een auto te delen?
Mijn vrouw en ik hadden twee jaar geleden een auto die niet meer 100% betrouwbaar was. We dachten, gaan we een nieuwe kopen of niet? Voor ons werk reizen we elk met de trein. Ik werk in Amsterdam en mijn vrouw is arts in Groningen. We wonen in Assendorp, gelukkig dichtbij het station. Mijn vrouw heeft slechts vier keer per maand een auto nodig voor nachtdiensten. Dan wil je graag een betrouwbare auto. Maar om daar nu helemaal een nieuwe voor aan te schaffen?
Waarom wil je geen nieuwe auto?
Natuurlijk zou ik best een mooie BMW willen. Maar we wonen sinds drie jaar aan het mooie Assendorperplein en daar staan al zoveel auto’s. De parkeerdruk is heel hoog en zo vaak zullen we hem niet gebruiken. Dan staat je auto daar als een soort museumstuk, wat heb je daar aan? Daarom hebben we gekozen voor een private lease deelauto. Je hebt geen aanschafkosten, betaalt een vaste prijs per maand en hoe meer je rijdt hoe goedkoper het is. Daarbij deden we onze eigen auto weg en dat geld steek je mooi in de zak..
Waarom ben je gaan autodelen?
Naast het belang van milieu en parkeerdruk is het ook een rekensommetje. Tel alle kosten van een eigen auto per jaar op. Álle kosten hè, dus ook belasting, afschrijving en reparatiekosten, want dat vergeten mensen vaak. Vergelijk dat met de kosten van een private lease deelauto en je betaalt dat evenveel óf je bent goedkoper uit. Bovendien heb je minder zorgen, want alles zit in je maandelijkse leasebedrag. Geen onverwachte kosten én je rijdt een mooie nieuwe -als je wilt elektrische- auto. Ik rijd voor nog geen €200 in de maand een auto van 40.000 euro! Need I say more?
Hoe ben je in contact gekomen met je mede- autodelers?
Via de mobiliteitsmakelaar ben ik in contact gekomen met Michiel van Willigen. Hij deelt al jaren op allerlei manieren zijn auto. Samen met hem ben ik in een testproject gestapt om een e-golf te leasen en dat beviel goed. Na het testproject zijn wij met nog iemand uit Assendorp doorgegaan met een nieuwe elektrische leaseauto.
Hoe heb je de verdeling van de kosten geregeld?
We delen de auto met drie huishoudens. De auto staat op contract bij degene die hem het meest gebruikt. We hebben een contract voor 20.000 km per jaar met een looptijd van 2 jaar. We betalen ongeveer €4800 per jaar, €400 per maand. De km prijs is dan 24 cent (inclusief stroom 30 cent). We delen de kosten op basis van een schatting van het gebruik. Maandelijks wordt het leasebedrag afgeschreven en aan het einde van het jaar berekenen we de exacte percentages. De auto wordt voornamelijk opgeladen met de zonnepanelen van Michiel, omdat de auto daar geparkeerd staat. Verder ligt er een laadpas in de auto waarmee je de auto overal kunt opladen.
Waarom delen jullie een leaseauto in plaats van een bestaande auto?
Een leaseauto delen is echt veel makkelijker. Ik vind het omslachtig om alles zelf te regelen, terwijl dat niet nodig is. Met een leaseauto is bijvoorbeeld ook je verzekering geregeld. Dat zorgt bij schade voor minder druk op de onderlinge verhoudingen. Je prijs per kilometer vangt alles wat je moet betalen. Met een eigen auto zijn die kosten wat meer in pieken door het jaar heen maar niet per se lager.
Wat als je de auto tegelijk nodig hebt?
We houden een agenda bij op autodelenzwolle.nl. Dat is een gratis platform waar je alles makkelijk zelf regelt. Het gebeurt bijna nooit dat we de auto tegelijk nodig hebben (en al helemaal niet als je gaat autodelen met je tweede auto). De meeste ritten kun je plannen en je reserveert je rit in het boekingssysteem. Als je de auto wel tegelijk nodig hebt, overleg je gewoon. Daarnaast hebben we allemaal een nul euro-abonnement bij Greenwheels. Bij een noodgeval kun je dan een Greenwheels auto pakken, waarvan er een genoeg in de buurt staan. Kost wel meer per kilometer, maar dan ben je 100% verzekerd van een auto.
Klinkt goed. Waar begin ik?
Er zijn (nog) geen standaard oplossingen, je moet ze zelf vinden. Ga op zoek naar buren met een tweede auto. Ga met hen in gesprek, pols hoe heilig die tweede auto is voor hen en vertel wat de voordelen zijn van autodelen. Begin laagdrempelig, door met twee huishoudens een auto delen. Als je gaat leasen, zoek dan een leasemaatschappij met contracten voor 1 of 2 jaar om het te kunnen overzien. Er zijn ook occasion-leasemaatschappijen. Dan ben je nog goedkoper uit. Als met samen met je buren beide 2 auto’s hebt, dan zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om allebei je tweede auto te verkopen en die inruilen voor een gezamenlijke deelauto. Steek je mooi de opbrengsten in de zak en je rijdt ook nog eens goedkoper per kilometer. Je auto wordt namelijk per gereden kilometer goedkoper.
En nu?
Ik word enthousiast van het verhaal van Joost. Een leaseauto delen klinkt echt als een goede oplossing voor mij. Ik ga eens wat gesprekken aan met buren die er misschien voor open staan. Ik heb al wel een idee wie. Dit moet toch mogelijk zijn in mijn wijk? Joost bel ik binnenkort nog eens. Hij heeft toegezegd me te helpen om wat cijfers op een rijtje te zetten. We willen graag voor iedereen inzichtelijk maken wat het verschil is tussen de kosten van een eigen auto bezitten en de kosten van autodelen. Als meer mensen gaat beseffen wat een auto werkelijk kost, kunnen we hopelijk de drempel verlagen om net als ik te starten met autodelen.