#017 | 27 NOVEMBER 2019 | Een deelauto leasen is besmettelijk

De groene ervaring van Marielle van Sleen: een deelauto leasen is besmettelijk!

Bij Marielle van Sleen staat sinds anderhalf jaar staat een deelauto voor haar deur in de Seringenstraat. Tenminste, als die niet verhuurd is. Ze least de Fiat 500 van Snappcar, dat bedrijf van het platform waar je auto’s kunt huren en verhuren. Mariëlle biedt de Fiat ook te huur aan op het Snappcar-platform. En dat heeft veel voordelen.

Oldtimer voor de deur

Door de kleine hoeveelheid kilometers op de teller, kon Marielle een hele tijd vooruit met de oldtimer die ze van haar oma had gekregen. Ze heeft leuke herinneringen aan hoe de kleine auto haar en de kinderen met al hun spullen naar Frankrijk bracht. Maar verder gebruikte ze hem eigenlijk niet zo veel. Zeker niet dagelijks. “Nu nog steeds doe ik het meeste op de fiets en met het openbaar vervoer. Ik gebruik een auto eigenlijk alleen om vrienden en familie buiten de stad te bezoeken, die niet goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Of om naar het bos te gaan, óf voor grote boodschappen.”

Een auto hebben is verre van duurzaam

Ze bedacht dat ze het eigenlijk zonde vond om zelf een auto te bezitten voor die paar keer per maand. “Het is verre van duurzaam en het staat niet tof in de straat, Assendorp is ook al zo versteend. Bovendien is het zonde van je geld om auto te hebben die je nauwelijks gebruikt.”

Dus deed ze hem weg. Ze gebruikte een tijdje Greenwheels, maar dat bleek te duur.

Deelauto leasen

Na een jaar zonder auto hoorde Marielle dat je een auto kon leasen via Snappcar. “Ik ben een Fiat 500 gaan leasen, een zuinige auto. Ik deel hem natuurlijk ook via het deelplatform van Snappcar. Ze willen dat je hem minimaal 6 keer per kwartaal verhuurt, en dat lukt makkelijk. Huurders komen uit heel Zwolle, ook uit Assendorp. Bijvoorbeeld als ze zelf geen auto hebben, of als hun eigen auto even niet beschikbaar is. Soms komen mensen van het station. Dan zijn ze met de trein naar Zwolle gekomen, en willen het laatste stuk tot hun eindbestemming met de auto overbruggen.”

Goedkoper dan ‘gewoon’ leasen

Een deelauto leasen bleek voordeliger dan leasen via een leasemaatschappij. “Toen ik anderhalf jaar geleden startte met leasen via Snappcar, was het de eerste anderhalf jaar €109 per maand voor 10.000 km per jaar. Nu is dat €189 voor 15.000 km per jaar. Het is voor mij ook veel voordeliger dan een auto bezitten.” Daar komt nog bij dat ongeveer tweederde van de kosten van de verhuur voor de verhuurder is, waardoor ze onderaan de streep zelfs nog voordeliger uit is. Een auto huren via een deelplatform kost gemiddeld €30 per dag.

Waarom moet je alles bezitten?

Een deelauto leasen blijkt een besmettelijk concept. Marielle: “Ik heb al drie mensen aangestoken die ook op deze manier een deel-leaseauto hebben genomen via Snappcar. Ik snap dat wel, want waarom moet je alles bezitten? Ik heb ook geen cd’s meer, want ik gebruik Spotify. Ik heb nauwelijks nog boeken want heb een e-reader. Ik heb geen DVD’s meer, want ik kijk naar Netflix. Ik vind het ook leuk om door te consuminderen bij te dragen aan een duurzamere samenleving.”

Auto’s de straat uit

“Wat ik heel tof zou vinden, is als iedereen de auto de straat uit doet, en hem bijvoorbeeld parkeert op de parkeerplaats bij de Boni. Ik weet dat niet iedereen erop zit te wachten, en helaas gaat die parkeerplaats ’s avonds op slot, dus dat is nu geen optie. Minder auto’s in de straat, dat zou een mooie volgende stap zijn. Gelukkig hebben we nu wel veel meer bomen en geveltuintjes sinds de Seringenstraat een paar jaar geleden leefstraat was. Het is een kwestie van gewenning.”

Ook weten hoe het voelt om een auto te huren via Snappcar of Mywheels? Dat kan tot eind dit jaar gratis!

Lees hier hoe!